77. Tygodnik SMN: Apple utrudni targetowanie reklam

Marta Tabakow 23 gru 2020

To już! Przed Wami ostatni Tygodnik SMN w tym roku. Zapnijcie pasy, bo końcówka 2020 nie oszczędza nas również na social mediowym polu.
Opowiemy o batalii Facebooka z Apple, zdementujemy kilka plotek dot. dyrektywy ePrivacy, a także zdradzimy ciekawostki na temat LinkedIna i TikToka. Proponujemy oddać się lekturze przy blasku światełek choinkowych i ze szklanką świątecznego kompotu w dłoni! 🙂 

Aktualizacja iOS 14 zagraża personalizacji reklam

Jak ogłosił sam Facebook, aktualizacja Apple’owskiego systemu stanowi poważne zagrożenie dla skuteczności kampanii reklamowych. 

Na czym tak naprawdę polega ta zmiana?

Nowa polityka systemu wymaga, by aplikacje wyświetlały zniechęcający komunikat, który informuje o blokadzie zbierania i udostępniania informacji niezbędnych do tworzenia spersonalizowanych reklam, o ile użytkownik nie wyrazi zgody na warunki Apple (zaznaczając ją ręcznie w wyświetlonym okienku).

Jeśli dana osoba zrezygnuje z tej opcji, reklamodawcy nie będą w stanie ani kierować do niej reklam, ani wykluczać jej z zestawów reklam na podstawie aktywności w witrynie lub aplikacji. Nietrudno się domyślić, że wtedy użytkownik zacznie widzieć potencjalnie mniej trafne reklamy. 

Efekty poszczególnych kampanii mogą się pogorszyć, koszty wzrosną, a reklamodawcom (Facebook podkreśla, że chodzi szczególnie o małe przedsiębiorstwa) trudniej będzie określić skuteczność ich działań. Przeprowadzone przez serwis badania wskazują, że na każdego wydanego na reklamy dolara, sprzedaż spadnie nawet o 60%. 

Co ciekawe, Facebook informuje nas o powyższych zmianach na specjalnym landing page’u, zaprojektowanym w formie manifestu przeciwko działaniom Apple.
Prócz podstawowych informacji, na stronie znajdziecie wypowiedzi przedstawicieli małych i średnich biznesów, którzy opowiadają o roli reklam na FB w ratowaniu ich działalności podczas pandemii COVID-19.

Na stronie można podzielić się także swoją własną historią, klikając przycisk “Add your voice”.

Zobaczcie sami → https://www.facebook.com/business/apple-ios-14-speak-up-for-small-business 

Jakby tego było mało, Facebook wykupił także całostronicowe reklamy w papierowych wydaniach New York Times, Wall Street Journal i Washington Post, w których “w imieniu wszystkich małych przedsiębiorstw” ogłasza swój sprzeciw wobec całego procederu.

Jesteśmy bardzo ciekawi, jak potoczy się ta batalia i z pewnością będziemy Was informować o kolejnych szczegółach!

Ograniczone funkcje w Messengerze i na Instagramie

Skutki nowej dyrektywy unijnej dot. prywatności dotknęły nas wszystkich. To już nie tylko problemy z celem reklamowym “Wiadomości”, lecz także szereg ograniczeń dla normalnych użytkowników.

Facebook w swoich oświadczeniach nie wylicza jakie dokładnie funkcje zostały zawieszone, ale na podstawie medialnych doniesień i własnych doświadczeń zaobserwowaliśmy następujące zmiany:

  • nie ma możliwości przeglądania archiwum zdjęć i plików w konwersacji;
  • wyszukiwarka wiadomości została dezaktywowana w wersji webowej (wciąż dostępna jest w aplikacjach desktopowych i mobilnych);
  • brak ankiet w czatach grupowych;
  • zlikwidowano dotychczasowe pseudonimy i możliwość nadawania nowych;
  • nie można przesyłać zdjęć zmodyfikowanych przez filtry AR (na IG).

Niektóre polskie media obwieściły też koniec istnienia stories. Czy ta informacja ma coś wspólnego z prawdą? Z niemal całkowitą pewnością możemy odpowiedzieć: nie. Facebook pracuje nad dostosowaniem swojego ekosystemu do nowych przepisów – stąd biorą się powyższe obostrzenia i dlatego też nie istnieje oficjalna lista ograniczeń. Spółka będzie próbowała utrzymać przy życiu jak największą liczbę funkcjonalności. Nie sądzimy więc, że dopuści do całkowitego zniknięcia formatu stories.

Komunikat Facebooka znajdziecie tutaj: https://about.fb.com/news/2020/12/changes-to-facebook-messaging-services-in-europe 

Strony produktowe na Linkedinie

Dość o Facebooku, przenosimy się na LinkedIn!

Serwis wkrótce wyda na świat nową, interesującą funkcję: strony produktowe.

Zakładka będzie dostępna na profilu firmowym i, jak zapowiada LinkedIn, da markom multum możliwości, które pozwolą budować świadomość wokół ich produktów/usług. 

Oprócz samej prezentacji produktu, w zakładce będzie można zamieścić opinie i recenzje użytkowników. Dodatkowo 6 różnych buttonów CTA zachęci potencjalnych klientów np. do przetestowania wersji demo lub kontaktu z przedstawicielem firmy. 

Sprawdźcie sami u źródła – pod tym linkiem znajdziecie FAQ i opracowany przez Linkedin PDF z instrukcjami dotyczącymi product pages:
https://business.linkedin.com/marketing-solutions/linkedin-pages/product-pages

Nowy produkt video od Facebooka

New Product Experimentation Team, odpowiedzialny za prototypowanie eksperymentalnych projektów w Facebooku, pracuje nad usługą “Super”. Ma ona umożliwić użytkownikom udział w interaktywnych eventach organizowanych przez twórców, celebrytów i marki. Na czym będzie polegać taka interakcja?

Fani mogą wpłacać pieniądze w zamian za pojawienie się obok twórcy podczas live’a. Możliwe jest także przesyłanie wirtualnych “prezentów”. Natomiast marka/twórca prawdopodobnie otrzyma możliwość sprzedaży swoich produktów w trakcie streamu.

Na razie nie ma pewności, czy funkcja wejdzie w życie – niemniej jednak prace nad nią zostały oficjalnie potwierdzone przez Facebooka.

Źródło: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/facebook-odplatne-interakcje-z-celebrytami-podczas-wideoczatow 

Rok Zooma i TikToka

Według raportu opracowanego przez App Annie, TikTok na przestrzeni ostatnich 11 miesięcy pobił rekord “ściągalności” na świecie i wskoczył na pierwsze miejsce w rankingu pobrań aplikacji. Apka zajmuje drugie miejsce (tuż za Tinderem!) pod względem wydatków, jakich użytkownicy dokonali w obrębie aplikacji mobilnych w 2020.

Niezwykłego, ale zrozumiałego progresu dokonał też Zoom, który w rankingu pobrań przesunął się aż o 219 pozycji do przodu!

Raport: https://www.appannie.com/en/insights/market-data/2020-mobile-recap-how-to-succeed-in-2021/ 

Wpadki małe i duże – kryzysy w 2020 

A jeśli na koniec roku macie chęć powspominać, proponujemy Wam lekturę artykułu podsumowującego najpopularniejsze wpadki w social mediach w 2020.


Trochę dla rozrywki, a trochę ku przestrodze – bo pewnych rzeczy w nadchodzącym roku robić po prostu nie wypada! 😉

Udostępnij