Jak SEO może pomóc w komunikacji marketingowej Twojej marki?

Maja Filipiak 17 lut 2022

Poniżej przeczytacie gościnny artykuł ekspercki. Jego autorką jest Maja Filipiak, Marketing Specialist z Agencji Semcore.

Warto łączyć wiele działań marketingowych jednocześnie – to żadna nowość. Często jednak zamykamy się w swoich specjalizacjach i nie dostrzegamy tego, w jaki sposób inne obszary marketingu mogą nam pomóc…

W tym artykule skupię się na SEO, a raczej na tym, w jaki sposób narzędzia i działania związane z pozycjonowaniem, mogą ukierunkować Twoją komunikację w marketingu. Na przykład w social mediach.

Nieskończone źródło pomysłów

Każdy, kto zajmuje się tworzeniem treści marketingowych, na pewno zna ten moment, gdy brakuje pomysłów na kolejne publikacje. Co gorsza, brakuje pomysłów, które będą w stanie zaangażować lub zaciekawić odbiorcę.

Żeby nie dopuścić do takich sytuacji, warto skorzystać z pomocy, którą oferują narzędzia SEO. Chyba nie ma lepszego miejsca do sprawdzenia, co interesuje ludzi, niż wyszukiwarki internetowe.

Najczęstsze zapytania z wyszukiwarek (wraz z ich wolumenem czy intencją) poszerzają naszą wiedzę na temat grupy docelowej i mogą zastąpić badania jakościowe o dużej skali.

Za pomocą narzędzi SEO jesteśmy w stanie dokładnie sprawdzić, czego szukają użytkownicy, na jakie pytania chcą znaleźć odpowiedź i co w danym czasie ich nurtuje. To da nam pomysły nie tylko na pojedyncze posty, ale również na całe segmenty komunikacji. Jest to o tyle dobre rozwiązanie, że nie “strzelamy na ślepo” – dokładnie wiemy, czego oczekują nasi odbiorcy i to im dostarczymy.

Taką samą taktykę możemy stosować przy tworzeniu video contentu, podcastów czy bloga. Jednym z bardziej popularnych sposobów na generowanie contentu video dla firm w USA są wywiady z właścicielem firmy ala FAQ. Scenariusz do takiego wywiadu tworzy się właśnie za pomocą narzędzi Google.

Pomocnym narzędziem może okazać się na przykład: AnswerThePublic.

Źródło

Konkurencja

Źródłem inspiracji może być też działalność naszej konkurencji. Nie chodzi tutaj oczywiście o kopiowanie treści, grafik i strategii 1:1…

Jednak jeżeli posiadasz identyczną grupę docelową, co Twoja konkurencja, to jest duża szansa, że Twoje treści zostaną kiedyś w różny sposób wykorzystane.

Dzięki narzędziom SEO możemy w szybki sposób sprawdzić, które artykuły branżowe, czy tematy blogowe konkurencji zdobywają największy ruch i to właśnie z nich czerpać inspiracje. Postaraj się jednak wyróżnić: postaw na wysoką jakość i dobrą promocję.

Narzędzia takie, jak Ahrefs pozwolą Ci z kolei zbadać tematy, które mają duży potencjał i mogą generować spory ruch, ponieważ są niszowe i nikt się ich jeszcze nie podjął.

Współprace

Możesz również sprawdzić, które strony internetowe mogą umieszczać linki do… Twoich kanałów.

Jest to świetna metoda na szukanie potencjalnych partnerów np. do crossów blogowych. Na stronie narzędzia Ahrefs wystarczy, że wpiszesz interesujący Cię temat i użyjesz funkcji „Wyróżnij niepowiązane domeny”, aby podświetlić nielinkujące witryny.

Odwiedź je i sprawdź, które ze stron są najbliższe Twojej działalności lub z którymi będziesz mógł nawiązać potencjalną współpracę.

Jakie narzędzia warto znać?

  1. Ahrefs

Ahrefs to profesjonalne narzędzie dla marketerów, które pomoże Ci znaleźć odpowiednie słowo kluczowe w celu optymalizacji Twojej strony czy wszelkich treści internetowych kampanii marketingowych.

Ahrefs umożliwia m.in:

  • sprawdzenie linków zewnętrznych konkurencji (jakie mają linki);
  • sprawdzenie popularności wyszukiwania danego słowa kluczowego (wolumen miesięczny);
  • dobieranie pasujących wyrażeń do jednego słowa kluczowego;

Dzięki temu narzędziu wybierzesz dokładniejsze motywy i tematy, które mogą być popularne w Twoich postach w mediach społecznościowych. Za jego pomocą sprawdzisz również potencjalnie ciekawe domeny, z którymi możesz wymienić się artykułami blogowymi oraz linkami do strony.

  1. Answer the public

Korzystając z Answer The Public można błyskawicznie się zainspirować. Dzięki listom słów kluczowych zdobędziesz cenne pomysły do planowania kolejnych strategii, szczególnie do działań w obszarze content marketingu.

Wystarczy wpisać słowo kluczowe w pole wyszukiwania Answer The Public i wybrać język oraz państwo, aby otrzymać setki użytecznych fraz.

  1. Google Search Console

Statystyki Google Search Console pomagają zobaczyć, jakie są najskuteczniejsze treści i najpopularniejsze zapytania w wyszukiwarce Google, które kierują do Twojej witryny.

Treść może obejmować rodzaje produktów lub usług, które odwiedzający przeglądają najczęściej. Pomoże to w podjęciu decyzji, co publikować i publikować w witrynach mediów społecznościowych, a także daje wyobrażenie o tym, jaki rodzaj treści można wzmocnić reklamami.

  1. SEMrush

Dzięki niemu otrzymamy różne przydatne dane: sygnały społecznościowe z Twittera, Facebooka, Google+ i LinkedIn, linki zwrotne i sygnały użytkownika, takie jak liczba sesji, średni czas trwania sesji i współczynnik odrzuceń.

  • Udostępnienia społecznościowe lub linki zwrotne.
  • Aktualizacja treści – aby znaleźć najstarsze strony w Twojej witrynie, które wymagają aktualizacji.
  • Liczba słów – aby znaleźć treści, które można rozszerzyć na dłuższe posty.

Dzięki narzędziu SEMrush Post Tracking możesz analizować i mierzyć wydajność dowolnego artykułu, śledząc jego linki zwrotne, rankingi słów kluczowych i udostępnienia społecznościowe. 

SEMrush pokazuje również różne intencje użytkowników – wyróżnia 4 główne typy intencji:

  • Intencja informacyjna
  • Intencja nawigacyjna
  • Zamiar handlowy
  • Intencja transakcyjna

Jest to o tyle istotne w kreowaniu treści marketingowych, że pomaga określić cel konkretnego contentu – tak, aby odpowiadał na daną intencje naszych potencjalnych klientów.

Źródło

A co z wpływem pozostałych kanałów marketingu na SEO?

Ten temat wywołuje wciąż wiele kontrowersji. Nie można jednak zaprzeczyć, że zwiększona świadomość marki również przyczynia się do poprawy SEO.

Popularność, efekt dobrze zaplanowanych działań, przekłada się przecież na wysoki poziom cytowalności (z aktywnymi linkami do naszej strony!) na innych kanałach. Wyszukiwarki przywiązują do tego dużą wagę, traktując odnośniki jako pewnego rodzaju rekomendacje i polecenia, szczególnie, gdy te posiadają atrybut follow.

Naturalne pozyskiwanie linków to również współprace z zewnętrznymi portalami (wpisy gościnne) – takie działanie wspiera SEO oraz skutecznie buduje rozpoznawalność.

Podsumowanie

Pamiętaj, że dobry content, odpowiadający na oczekiwania użytkowników, to również zwiększona „liczba klików”, zwiększona liczba przejść na stronę i poprawiony CTR.

Nie musisz być ekspertem SEO, żeby korzystać z narzędzi, które przedstawiłam. Nie obawiaj się wyjścia poza swoją specjalizację i poszukiwania niekonwencjonalnych rozwiązań!


___
Chcesz czytać dalej?

Tutaj znajdziesz:
LinkedIn autorki tekstu, Mai Filipiak.
Blog Agencji Semcore.

Udostępnij