Jak budować społeczność dzięki grupom na Facebooku?

Olga Kuśnieruk 21 paź 2020

Grupy, dzięki którym możemy budować społeczności na Facebooku, mają coraz mocniejszą pozycję. Widzimy to w algorytmie, w słowach przedstawicieli FB, a także w zachowaniach samych użytkowników, którzy chętnie dołączają do grup i tworzą własne. Co robić, aby Twoja grupa była efektywna i jakie korzyści daje ich zakładanie?


Dlaczego warto założyć grupę na Facebooku?

Facebook oficjalnie faworyzuje grupy. Można o tym przeczytać w artykułach publikowanych przez jego przedstawicieli, pisał o tym też swego czasu Mark Zuckerberg.

Algorytm Facebooka preferuje treści, które pobudzają użytkowników do dyskusji. Zatem im więcej komentarzy, interakcji, tym większe zasięgi organiczne.

Dołączając do grupy, użytkownik staje się częścią społeczności – ma poczucie nie tylko przynależności, ale też większej prywatności. To w grupach użytkownicy znajdują odpowiedzi na pytania związane z ich zainteresowaniami, rozwijają się i edukują, a nawet znajdują pracę czy reklamują swój biznes. Jeśli użytkownicy będą tam znajdować interesujące treści i będą tam aktywni, Facebook sam będzie promował grupę i proponował dołączenie do niej.

Facebook wspiera administratorów w budowaniu społeczności poprzez dedykowany support, gdzie można uzyskać odpowiedź w 24h (takiej pomocy nie mają fanpage’e).

Facebook organizuje także wydarzenie zrzeszające administratorów grup – Facebook Communities Summit.

Facebook Communities Summit 2018 w Londynie

Dlaczego warto założyć grupę w imieniu firmy? Pozwoli to budować zaufanie do marki oraz zaangażowanie klientów i potencjalnych klientów. Jeśli chcesz skupić społeczność wokół konkretnego problemu – nie ma na Facebooku lepszego miejsca do prowadzenia dyskusji i budowania społeczności niż grupy.

Grupy są szczególnie dobrym narzędziem, jeśli ktoś preferuje działania, które wymagają zaangażowania, również ze strony firmy (moderacja bywa czasochłonna). Co więcej, grupy nie wymagają budżetu reklamowego, nie da się sponsorować treści (nie istnieje opcja „Promuj post”), dlatego muszą one docierać do członków bezpłatnie.

Praca nad grupą powinna zająć osobne miejsce w strategii marki. Ważne jest, aby robić to z głową i działać według przygotowanego planu. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które ułatwią Ci prowadzenie grupy na Facebooku.


Nazwij cel, który chcesz osiągnąć

Zanim zaczniesz budować swoją grupę, zastanów się: po co chcesz ją tworzyć? Jaki jest Twój główny cel? Czy najbardziej zależy Ci na budowaniu relacji z klientami, a co za tym idzie na obsłudze klienta? Czy może Twoje cele są przede wszystkim sprzedażowe? A może chcesz znaleźć przestrzeń do działań edukacyjnych? Decyzja zależy od Ciebie i Twojej marki.

Grupa może stać się jednym z najbardziej efektywnych kanałów w strategii marketingowej. Określenie celu pomoże Ci działać na wysokim poziomie od samego początku. Pamiętaj, że lepiej zacząć tworzyć grupę nieco później, ale z przemyślanymi pomysłami, niż zakładać tylko po to, “aby była”.

Możemy wyróżnić grupy:

▪️Tematyczne, które dotyczą konkretnych zainteresowań, np. grupa Awangarda Skoków Narciarskich, która zrzesza fanów, śledzących na bieżąco skoki narciarskie,

▪️Branżowe, w których łączą się ze sobą profesjonaliści, np. Laski z branży, która zrzesza kobiety marketingu,

▪️Lokalne, które zrzeszają społeczność związaną z daną miejscowością lub regionem, jak np. Wspieraj lokalny biznes: KRAKÓW,

▪️Dla obecnych i byłych klientów, w której marka może budować relacje ze swoimi klientami, np. Uczestnicy szkoleń i doradztwa Piotra Chmielewskiego.


Ważny wybór: grupa otwarta czy zamknięta?

Dzięki określeniu charakteru grupy masz szansę jeszcze lepiej realizować swoje cele. Grupa otwarta pozwala wejść do grupy każdemu. Wybierając grupę zamkniętą, masz do wyboru kilka opcji przyjmowania do niej nowych członków.

Jeśli masz potrzebę większej weryfikacji osób dołączających do grupy, możesz zadać pytania, jak np. “Skąd dowiedziałeś się o grupie?”, “Czego od niej oczekujesz?”. Pozwoli Ci to na weryfikację członków i poznanie ogólnej motywacji kandydatów. Będzie to też wstępna selekcja, która umożliwi odsianie kont spamerskich. Jednak pamiętajmy, że pytania nie mogą być skomplikowane, tak aby nie zniechęcały potencjalnych uczestników do dołączenia do grupy. 


Działaj według planu 

Planowanie wspiera regularność. Na samym starcie prac przy grupie dobrze jest ustalić rodzaje postów oraz linie tematyczne, język komunikacji, styl grafik i wideo. Dzięki temu łatwiej będzie troszczyć się o spójność publikowanych treści. 

Przykładowo, w naszej grupie Skuteczny fanpage i reklama w mediach społecznościowych stawiamy na luźny język komunikacji budujący relację, a w grafikach dominuje kolor czerwony. Jest on wykorzystany zarówno w cover photo, jak i publikowanych przez nas postach.

Cover photo w grupie Skuteczny fanpage i reklama w social media
Przykładowe grafiki publikowane przez moderatora grupy Skuteczny fanpage i reklama w social media

Nie zapomnij jednak, że grupa to żywy organizm. Pozwalaj sobie na zmiany, jeśli jakieś działanie może się okazać bardziej atrakcyjne w danym momencie. 


Stwórz regulamin i reguły

Regulamin pomoże Ci utrzymać ład i porządek w grupie. Dzięki niemu jasno określisz członkom grupy jakie treści są mile widziane, a jakich nie można publikować. Członkowie grupy bywają bardzo różni, czasami kłopotliwi, dlatego ustalone zasady pomogą Ci w egzekwowaniu odpowiednich zachowań w grupie. Powinny tam się znaleźć informacje: jakie treści są akceptowane, jakie nie, a za co można zostać wydalonym z grupy. Oprócz tworzenia osobnego pliku z regulaminem, możesz skorzystać z opcji tworzenia reguł, które wyświetlają się odbiorcom w momencie, gdy klikną “Dołącz do grupy”. Dzięki temu użytkownik od początku wie, jakie ogólne zasady panują w grupie.

Jako przykład posłużę się regulaminem z grupy Śpiew, wokaliści, wokalistki, nauka śpiewu, nagrania – Śpiewaj Świadomie, prowadzonej przez Marcin Łazarskiego z kanału Śpiewaj Świadomie. Regulamin precyzyjnie określa do czego służy grupa i jakie treści można na niej publikować.


Dbaj o jakość moderacji

Bez odpowiedniej moderacji działanie grupy (przynajmniej na początku, zanim grupa się rozkręci) jest bez sensu. Pomysłów na sposób jej prowadzenia może być kilka. Przykładowo: za grupę może być odpowiedzialna jedna osoba, która dołącza ludzi do grupy, akceptuje posty, kontroluje, czy na grupie pojawiają się komentarze zgodne z regulaminem, udostępnia swoje wpisy i buduje relację z klientami.

Powitalny post w grupie Skuteczny fanpage i reklama w social media

Jeśli jest taka potrzeba i grupa jest bardziej rozbudowana, może być do tego przeznaczony cały zespół. Niezależnie od tego ile osób będzie czuwało nad grupą, dobrze jest określić godziny moderacji. Liczne grupy o dużym zaangażowaniu mogą wymagać np. rozpisania dyżurów (szczególnie na wieczory i weekendy). 

Ważne jest również, czy z członkami grupy komunikują się “twarze” marki – czyli członkowie zespołu, bądź osoba odpowiedzialna za grupę, czy posty i komentarze publikowane są bezpośrednio z profilu marki. Pierwsze rozwiązanie pozwala na pokazanie ludzkiej strony organizacji oraz zmniejszenie dystansu. Przy wyborze tego rozwiązania należy jednak pamiętać, że pracownicy mogą nie chcieć publikować i komentować ze swoich prywatnych kont. Zaletą drugiej opcji jest anonimowość, co jednak wpływa na większy dystans pomiędzy członkami grupy a marką. 


Prowadź dyskusję i angażuj społeczność

Na początku działania grupy przygotuj się na to, że będzie trzeba włożyć sporo pracy, aby grupa zaczęła działać. Ważne, aby pojawiały się angażujące posty, które sprowokują członków do dyskusji i wypowiedzi. Przykładowo mogą to być pytania włączające członków grupy w dyskusję o tym, jaką decyzję powinna podjąć marka, np. jaka promocja będzie atrakcyjniejsza, jaka nagroda główna usatysfakcjonuje zwycięzców lub czy uruchomić konkretny projekt, jak w poście poniżej:

Grupę możemy angażować także zbierając zgłoszenia do konkretnej akcji, jak tutaj:

W chwili gdy Twoja grupa się rozrośnie, jej członkowie sami będą inicjować dyskusje i je moderować. Współcześni użytkownicy Facebooka są użytkownikami coraz bardziej świadomymi, więc przychodzi im to z większą łatwością niż jeszcze kilka lat temu. 


Nie bój się testować dodatkowych funkcji

Facebook co jakiś czas dodaje nowe funkcje w zarządzaniu grupami. Sprzyjają one działaniom, które jeszcze bardziej angażują członków. Jakie to opcje? Np. tworzenie modułów oraz mentoring. 

Moduły są dostępne w grupach o charakterze edukacji społecznościowej. Dzięki tej funkcji administrator może dzielić posty na moduły. Ta funkcja może być szczególnie przydatna, gdy prowadzimy cykl postów na konkretny temat i chcemy, aby czytelnikom nic nie umknęło i zapoznali się ze wszystkimi publikacjami. Dodatkowo po zapoznaniu się z każdym wpisem, użytkownik może odznaczać przycisk “Gotowe”. Taka funkcjonalność umożliwia również złożenie modułów w kursy online. Dostęp do takich grup często jest płatny, czego przykładem jest grupa tworzona w ramach Projektu Egoistka.

Kolejną ciekawą opcją jest mentoring. Polega on na tym, że członkowie społeczności mogą wybrać mentora, który będzie ich wspierał w konkretnych czynnościach. Mentorem może być osoba ze społeczności. Zazwyczaj posiada jakieś dodatkowe umiejętności lub jest specjalistą w dziedzinie, której grupa dotyczy.

Mentoring jest dostępny np. w grupie: Wokalista, wokaliści, nauczyciele śpiewu, warsztaty, chóry, zespoły wokalne. Znajdziesz tam trenerów wokalnych oraz instrumentalistów, którzy oferują swoje wsparcie.

Takie funkcje z jednej strony dają więcej możliwości edukacyjnych w grupie, a z drugiej strony jest to możliwość wzmocnienia swojej marki osobistej.


Sprawdzaj i analizuj statystyki

Sekcja zawierająca statystyki grupy wciąż nie jest mocno rozbudowana, jednak z każdym rokiem zakres danych, do których administratorzy mają dostęp, wzrasta. Już teraz masz możliwość odczytywania zasięgów postów, ich popularności wśród odbiorców, a także analizowania godzin oraz dni, w których aktywność użytkowników jest największa. Dodatkowo, jeśli nad grupą pracuje zespół, możesz sprawdzać ich pracę i aktywność. 


Kilka słów zakończenia

Grupy to potężne narzędzie w rękach specjalistów social media. Warto jest je włączyć jako ważny element komunikacji i inwestować czas w budowanie jakościowej grupy. Marka, która w ten sposób kontaktuje się z klientem, wchodzi w dialog i prowadzi dyskusję, pozycjonuje siebie jako otwartą. W ten sposób łatwiej jest budować relacje oraz wzmacniać wizerunek organizacji. A zatem dobrze działająca grupa będzie miała wpływ na zysk Twojej firmy. 

Udostępnij