72. Tygodnik SMN: Czy YouTube wypełni pustkę po TikToku?
Ile LinkedIna zostanie w LinkedInie? Czy YouTube zdominuje TikToka? I czy da się włamać do siedziby Facebooka? Tyle pytań! Ale bez obaw, nie zostawimy Was bez odpowiedzi – zapraszamy do lektury 72. Tygodnika SMN.
Następca TikToka? Poznajcie YouTube Shorts!
Blokada TikToka w Indiach i USA wywołała i wciąż wywołuje niemałe zamieszanie na rynku.
Producenci popularnych aplikacji prześcigują się w opracowywaniu rozwiązań, które wypełnią pustkę po TikToku, a w przyszłości być może wyprą go z dotychczasowych rynków.
I tak oto po Instagram Reels przyszedł czas na… YouTube Shorts!
Na czym polega ten format? Oczywiście na nagrywaniu krótkich, kilkunastosekundowych filmików. Twórcy będą mogli łączyć kilka klipów w jeden, dodawać do nich utwory z oferowanej przez serwis biblioteki, dostosowywać prędkość nagrania i ustawiać timer, by z łatwością przygotować się do nagrywania hands-free.
YouTube Shorts w fazie beta wystartowały w Indiach i początkowo dostępne są tylko w systemie Android. Serwis zapowiada jednak, że wkrótce format pojawi się na iOS, a także zadebiutuje w innych krajach.
Ten krok YouTube’a nie dziwi ani trochę – w końcu trudno o bardziej wideocentryczne medium w internecie!
Więcej informacji: https://blog.youtube/news-and-events/building-youtube-shorts
LinkedIn zyska nową twarz
Jeśli LinkedIn był dla Was dotychczas przykrą koniecznością, a nie przyjemnością, być może odmieni to ten news! Serwis zapowiedział kolejne zmiany w swoim interfejsie. Po nowym designie możemy spodziewać się odświeżonej, ciepłej palety barw i mniej klasycznego LinkedIn-blue.
Portal będzie również zoptymalizowany pod kątem przestrzeni, rozmiaru i struktury typograficznej, a feed ma zostać uproszczony (mniej podziałek i ozdobnych ikon). Jak twierdzą przedstawiciele LinkedIna, wszystko po to, by jeszcze mocniej skupić uwagę wokół użytkowników i publikowanych przez nich treści.
Portal ma się również cechować większą inkluzywnością – zapowiadane są ułatwienia dostępu, takie jak: większe przyciski, lepszy kontrast tekstów oraz wyczekiwany dark-mode, a ilustracje prezentowane w serwisie będą przedstawiać szerszy niż dotychczas wachlarz zawodów i branż.
Więcej informacji: https://www.linkedin.com/pulse/how-our-new-look-embodies-linkedins-warm-welcoming-community-joann-wu/?published=t
Zaglądamy w przyszłość, czyli Rozmowy Facebooka
Prawdziwy rarytas dla fanów podcastów i ekosystemu Facebooka!
Jeśli kiedykolwiek chcieliście poznać tego społecznościowego giganta od kuchni, prawdopodobnie nie będzie lepszej okazji, bowiem niedawno wystartował podcast emitowany przez Facebook Polska.
Przekrój tematów i gości jest niezwykle różnorodny – spotkacie się zarówno z pracownikami polskiego oddziału FB, jak i… z Profesorem Bralczykiem! W Rozmowach poruszane są m.in.: kwestie przyszłości e-commerce, rozwoju AI i innowacji w obliczu pandemii, a także kulisy najpopularniejszych kampanii reklamowych w Polsce.
Znacie, słuchacie? Podzielcie się wrażeniami!
Więcej informacji i linki do odcinków znajdziecie tutaj: https://www.facebook.com/business/m/rozmowyfacebooka
Stories, analityka i twórcy – nowości na platformie Pinterest
Pinterest to kolejne medium, które stawia na podejście creator-first.
Dlatego w aplikacji pojawi się zaktualizowany widok profilu twórcy – od teraz będzie on mógł wyeksponować swój własny content, a nie tylko zapisane piny. Pojawią się również nowe reakcje (“Great idea”, “Wow”, “Love”, “Thanks”) oraz buttony ułatwiające użytkownikom wysyłanie bezpośrednich wiadomości do twórców.
A co ze stories? Dotychczas Story Pins były dostępne tylko w wersji beta. Teraz serwis zdecydował się wprowadzić tę możliwość na stałe! Niech jednak nie zmyli Was nazwa – Pinterest zrezygnował z efemerycznego charakteru tej funkcjonalności, więc stories nie będą znikać. Wręcz przeciwnie – twórca i pinnersi mogą zapisać je na swoich tablicach.
Na koniec najciekawsze: nowe narzędzia analityczne dla twórców.
Pinterest wprowadza Pin Stats, w których użytkownicy sprawdzą kluczowe wskaźniki, takie jak zasięg i zaangażowanie, a także szczegółowe statystyki wskazujące w jakich kategoriach content osiąga najlepsze wyniki.
Naszym zdaniem rozbudowa statystyk zdecydowanie ułatwi prowadzenie i mierzenie wyników ze współprac reklamowych między twórcami a markami.
Pojawi się także zakładka “Zaangażowanie”, dzięki której twórca z łatwością odpowie na wszelkie wzmianki i komentarze.
Przypomina to znany nam z Facebooka kokpit, z którego możemy zbiorczo odpowiadać na wiadomości i komentarze na FB i IG.
Więcej informacji: https://newsroom.pinterest.com/en/introducing-new-ways-for-creators-to-build-and-grow-with-pinterest
Ochrona własności intelektualnej na Facebooku
W zeszłym tygodniu świat social mediów zawrzał na wieść o nowym narzędziu oferowanym przez FB. Mowa o Rights Managerze – rozwiązaniu, które ma szansę odmienić los wydawców oraz twórców.
Jak to działa? Wystarczy wysłać wniosek (tutaj:https://www.facebook.com/rights_manager/apply) o dostęp do menedżera praw autorskich, a po akceptacji wgrać do niego swoje materiały graficzne lub video. Od tej pory algorytm będzie kontrolował, czy treści te zostały opublikowane na innych kontach lub stronach. Jeśli twórca uzna daną publikację za naruszenie, będzie miał trzy możliwości: monitorowanie zawartości, zablokowanie jej lub oznaczenie autorstwa poprzez dodanie linku do własnego profilu.
Więcej informacji: https://rightsmanager.fb.com/
Twitter wychodzi na ulice
Analogowe tweety? Czemu nie!
Serwis zaangażował się w walkę z COVID-19 i wypuścił nietypową kampanię – w 7 amerykańskich miastach pojawiły się billboardy w przewrotny sposób zachęcające do noszenia masek. Prawdziwe tweety użytkowników przyozdobiły budynki, ulice, a nawet… ocean! Zobaczcie sami:
Więcej informacji: https://wersm.com/twitter-turns-tweets-about-wearing-masks-into-billboards/
Udostępnij