Marketing społecznościowy dla uczelni wyższych. Case study: Uniwersytet Jagielloński

Aleksandra Powierska 07 cze 2021

Marketing społecznościowy uczelni wyższych to przede wszystkim marketing wyzwań. W firmach prywatnych kluczem do sukcesu jest precyzyjne zdefiniowanie grupy docelowej, a następnie zaplanowanie oryginalnych działań, które przyciągną jej uwagę.

Co zrobić, gdy grup docelowych jest kilka i interesy każdej z nich są inne, a zarazem tak samo ważne? Jak działać kreatywnie i reagować szybko, gdy na drodze jest wiele procedur wynikających ze specyfiki i trybu działalności instytucji publicznych? I wreszcie, jak sprostać oczekiwaniom odbiorców, kiedy wypowiadamy się reprezentując najstarszą uczelnię w Polsce?

Właśnie dlatego działania promocyjne uczelni wyższych są wyzwaniem, a naszym kluczem do sukcesu jest zbudowanie spójnej strategii uwzględniającej interesy i potrzeby różnorodnych adresatów. 

Kandydaci: 657-letni uniwersytet przemawia do licealistów

Czas rekrutacji jest niezwykle istotny z punktu widzenia każdej uczelni. Działania zachęcające kandydatów do studiowania na Uniwersytecie Jagiellońskim nie mogą jednak zdominować narracji na oficjalnych profilach UJ na Facebooku, Instagramie czy Twitterze, bo wśród naszych fanów jest przeważająca liczba obecnych studentów, absolwentów, a także sympatyków, dla których temat rekrutacji nie jest interesujący.

Doskonałym rozwiązaniem okazało się zatem założenie dedykowanych kanałów pod wspólnym hasłem #misjaUJ.

#misjaUJ

Centrum Promocji i Komunikacji UJ postawiło na dywersyfikację komunikacji i tak na Facebooku od trzech lat funkcjonuje grupa Rekrutacja na UJ, gdzie maturzyści mogą nie tylko zapoznać się z ofertą studiów (obecnie pod szyldem kampanii promocyjnej pt. „Tydzień z wydziałem”), ale także liczyć na bieżącą pomoc pracowników Działu Rekrutacji.

 #misjaUJ to także konto na Instagramie oraz… profil na Spotify

W tym roku – zgodnie z panującym trendem –  postawiliśmy na popularnonaukowe podcasty nagrywane przez naszych naukowców. Mamy także świadomość, że do licealistów nie zawsze przemówi duch historii, dlatego zarówno w facebook’owej grupie, jak na Instagramie publikujemy filmy przygotowane przez studentów oraz przeprowadzamy relacje live

Nie boimy się treści tworzonych przez użytkowników (ang. user generated content), bo pandemia pokazała, że to właśnie one są siłą napędową mediów społecznościowych, a bardziej od profesjonalizmu liczy się autentyczność!

Mam wrażenie, że ostatni rok to czas, w którym marketing społecznościowy zatoczył koło: po kilku latach wyśrubowanych i wysokobudżetowych kampanii wracamy do tego, co w mediach społecznościowych zawsze miało być podstawą – wracamy do relacji. 

Pierwszy rok: na studiach, ale przed komputerem

A skoro o relacjach mowa, to ten rok był prawdziwym wyzwaniem dla pierwszych roczników, które rozpoczęły naukę zdalnie, a ich rzeczywistością zamiast murów uczelni stały się programy do edukacji online. 

Kiedy dwa lata temu zakładaliśmy grupę FB „Nowi na UJ” nie myśleliśmy, że okaże się ona kluczowa w działaniach PR-owych uczelni w czasie pandemii. To miejsce, gdzie publikujemy informacje i odpowiadamy na pytania dotyczące akademików, stypendiów, ubezpieczeń, legitymacji i innych spraw, które wiążą się z procedurami formalnymi po zakończonej rekrutacji. Obecnie grupa liczy ponad 3,7 tys. członków, a w najgorętszych okresach ich aktywność sięga liczby 4 tys. reakcji oraz komentarzy miesięcznie.

 Podobnie, jak w przypadku grupy „Rekrutacja na UJ” tak i tutaj z pomocą przychodzą nam specjaliści z Centrum Wsparcia Dydaktyki, którzy udzielają merytorycznych odpowiedzi. 

Zależy nam na tym, aby studenci otrzymywali informacje ze sprawdzonych źródeł i przede wszystkim szybko! „Nowi na UJ” to także miejsce, gdzie starsze roczniki dzielą się swoim doświadczeniem, zapraszają studentów do kół oraz stowarzyszeń naukowych, udzielają rad, publikują wpisy zapowiadające organizowane na wydziałach wydarzenia. Przede wszystkim jednak jest to grupa, która daje szansę poznania się i kontaktu, a pytanie „Czy jest tutaj ktoś, kto dostał się na…” jest jednym z częściej zadawanych. 

Studenci i absolwenci: rozmowy w czasie pandemii

Przed pandemią organizowaliśmy spotkania i relacje live związane przede wszystkim z bieżącymi wydarzeniami i uroczystościami. 

Kiedy przeszliśmy do trybu zdalnego, szukaliśmy sposobu, aby podtrzymać zdobyte zaangażowanie. A ponieważ nie ma na to lepszej drogi niż rozmowa, we współpracy z Instytutem Zdrowia Publicznego UJ CM powstał cykl „Rozmowy w czasie pandemii”. Podczas kolejnych spotkań dyskutowaliśmy o diecie, aktywności fizycznej czy wyzwaniach zdalnego nauczania i trudnościach, z jakimi spotykają się zarówno studenci, jaki i nauczyciele akademiccy. 

Nie uciekaliśmy od tego tematu, chociaż nie zawsze mogliśmy odpowiedzieć na wszystkie pytania.  Widzieliśmy jednak, że liczy się transparentność! Postawiliśmy też na autentyczność i łączyliśmy się ze swoich domów, co pokazało, że wszyscy stoimy przed podobnymi wyzwaniami i tworzymy jedną społeczność.

Real Time Marketing: bawi i angażuje, ale czy wypada?

657 lat tradycji zobowiązuje. Wbrew trendom, nasi odbiorcy często oczekują sprawdzonych form komunikacji. 

Nie znaczy to jednak, że całkowicie rezygnujemy z działań RTM, chociaż dobieramy je ostrożnie. I tak, kiedy w Krakowie zaczęły rosnąć laguny, na budynku Collegium Novum pojawiły się dorodne okazy,

a gdy internauci brali udział w Dolly Parton Challenge – UJ również dołączył do wyzwania:

Przygotowujemy także specjalne posty na święta oraz dni okazjonalne (np. Dzień Kobiet, Tłusty Czwartek, Dzień Dinozaura, Dzień Czystego Biurka)

ale tak naprawdę największą popularnością cieszą się treści dotyczące życia uczelni, sukcesów naszych naukowców oraz studentów, przyznanych grantów i bieżących działań związanych z inwestycjami w rozwój uniwersytetu. Stąd też szczególną wagę przykładamy do promocji wydarzeń związanych stricte z konkretnymi wydarzeniami uniwersyteckimi. 

Świetnym przykładem są urodziny, czyli Święto UJ, które obchodzimy zawsze 12 maja dla upamiętnienia założenia przez króla Kazimierza Wielkiego najstarszej uczelni w Polsce. W tym roku na Instagramie w formie postów i stories przypomnieliśmy odbiorcom, jak kiedyś wyglądało Collegium Novum i inne miejsca związane z UJ. Użytkownicy za pośrednictwem stories mogli nam składać życzenia, a my staraliśmy się odpowiedzieć na każdą wiadomość. Na Facebooku i Twitterze z kolei zachęcaliśmy do wspólnego świętowania online. Transmisja live z zamkniętych uroczystości w auli Collegium Novum dostępna była na YouTube.

Najważniejsze jest to, czego nie widać

Kiedy myślę o marketingu społecznościowym uczelni wyższych i o tym jak jest opisywany, to mam wrażenie, że zapomina się o jednej ważnej rzeczy: o komunikacji, a właściwie o konwersacji. 

Wspominałam już o tym, jak bardzo ważna jest rozmowa i nie chodzi tutaj tylko o odpowiedzi na stories czy komentarze

Są miesiące, kiedy tygodniowo dostajemy dziesiątki wiadomości prywatnych na Facebooku i Instagramie – na każdą (każdą!) z nich staramy się odpowiadać najszybciej, jak tylko się da. Piszą do nas często osoby, którym została 30 minut do wysłania wniosku albo uzupełnienia deklaracji, a jest piątek godz. 20:00 lub nawet później… 

Kiedy pojawia się problem, uniwersyteckie profile społecznościowe są pierwszym kontaktem i przysłowiową deską ratunku. 

To nie są działania, które widać. Najczęściej też nie za nie dostaje się PR-owe wyróżnienia, ale to one są siłą napędową uniwersyteckich profili, bo dzięki nim studenci do nas wracają, dzielą się swoimi treściami, komentują. Podstawa? Oczywistość? Dla mnie jako social media managera wydawało się, że tak. Z informacji zwrotnych, które otrzymujemy okazuje się, że są marki, które jeszcze wciąż mają wiele do zrobienia w tym obszarze. 


dr Aleksandra Powierska – Specjalistka ds. mediów społecznościowych, social media manager UJ, pełnomocnik dziekana WZiKS UJ ds. promocji, nauczyciel akademicki, przedstawicielka UJ w grupie komunikacyjnej sieci The Guild of European Research Intensive Universities, autorka licznych szkoleń z zakresu promocji marki w mediach społecznościowych. 

Udostępnij