Tygodnik SMN #58: Facebook i Google walczą z dezinformacją
Walka z fake newsami jest jednym z poważniejszych wyzwań współczesnego świata. Jak radzić sobie z dezinformacją w obliczu pandemii? Facebook i Google wspierają działania informacyjne w związku z rozprzestrzenianiem się COVID-19. Skąd czerpać informacje? I co jeszcze wydarzyło się w mediach społecznościowych? Zapraszam do lektury!
Darmowe reklamy dla WHO
Mark Zuckerberg ogłosił, że wszystkie kampanie Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) na Facebooku będą bezpłatne. Zurkerberg oświadczył, że “WHO dostanie tyle darmowych reklam, ile potrzebuje”, by skutecznie walczyć z dezinformacją na temat COVID-19. Zapewnił także “kredyty reklamowe” innym organizacjom, które ściśle współpracują z UNICEF, czy amerykańskim Ministerstwem Zdrowia.Zgodnie z planem użytkownicy Facebooka i Instagrama wyszukujący informacje na temat koronawirusa, w pierwszej kolejności zobaczą wyskakujące okno, które skieruje ich na stronę WHO lub lokalnych służb sanitarnych, gdzie będą mogli uzyskać aktualne i sprawdzone informacje na temat sytuacji związanej z epidemią.Co więcej, platforma będzie usuwać wszelkie materiały zawierające dezinformacje i teorie spiskowe związane z epidemią Covid-19. W trakcie trwania pandemii, facebook będzie również banował reklamy masek do twarzy.
Więcej informacji: https://www.theverge.com/2020/3/4/21164496/facebook-coronavirus-world-health-organization-free-adshttps://www.wirtualnemedia.pl/artykul/facebook-walka-z-koronawirusem-bedzie-zamieszczal-za-darmo-reklamy-organizacji-who-dlaczego-jak-rozpoznac-koronawirusa-jak-sie-chronic-gdzie-kupic-maseczkehttps://wersm.com/facebook-bans-ads-selling-medical-face-masks/
Łatwe wysyłanie zdjęć na konto Google
Facebook udostępnił w Uni Europejskiej narzędzie Photo Transfer Tool. Dzięki niemu udostępnianie zdjęć z Facebooka do usługi Zdjęcia Google stanie się znacznie prostsze. To pierwszy i znaczący krok Facebooka realizujący postulaty inicjatywy Data Transfer Projec (DTP)t, która zakłada szybki transfer danych pomiędzy różnymi platformami. Przy DTP współpracują m.in. Google, Microsoft, Facebook i Twitter.Jeśli chcecie przenieść zdjęcia i filmy z wykorzystaniem nowego narzędzia, musicie wybrać na swoim koncie opcję “Ustawienia”, a następnie “Twoje informacje na Facebooku”. Następnie wybieracie opcję “Prześlij kopię zdjęć lub filmów”. Pojawi się nowe okno w którym należy wpisać hasło do logowania na Facebooku. kolejnym krokiem jest wybranie miejsca docelowego, w tym przypadku “Zdjęcia Google”. W nowym oknie możecie zalogować się do usług Google’a i zezwolić na dodawanie elementów do Zdjęć Google.
Nowy Messenger Lite
Szybszy, mniejszy i łatwiejszy w obsłudze Messenger nadchodzi! Prowadzony przez aplikację Projekt LightSpeed miał za zadanie uproszczenie i przeprojektowanie Messenegra w taki sposób, by korzystanie z niego było łatwiejsze i szybsze. Uproszczona wersja na iOSa sprawi, że w ciągu najbliższych tygodni Messenger będzie ładował się dwa razy szybciej a jednocześnie będzie miał ¼ swojego dotychczasowego rozmiaru.
Więcej informacji: https://about.fb.com/news/2020/03/faster-smaller-simpler-messenger/
Powrót Brand24
Michał Sadowski, prezes Brand24, poinformował dziś na Twitetrze, że po kilku miesiącach Facebook uchylił ban, dzięki czemu jedna z największych firm zajmujących się monitoringiem sieci, może powrócić na Facebooka i Instagrama. – Równolegle, zgodnie z ustaleniami z przedstawicielami Facebooka, spółka przygotowuje nową integrację Brand24 z serwisami Facebook oraz Instagram. Integracja pozwoli na pojawienie się danych z tych serwisów w produkcie Brand24 – czytamy w komunikacie firmy
Więcej na: https://brief.pl/wielki-powrot-brand24/
Rzetelne informacji na temat COV-19Kolejny gigant internetowy włączył się w walkę z dezinformacją. Po wpisaniu w wyszukiwarkę Google frazy związanej z koronawirusem, otrzymamy przede wszystkim wyniki, które odsyłają nas do rzetelnych źródeł takich jak strony Światowej Organizacji Zdrowia, czy Ministerstwa Zdrowia.
Tryb nocny
Wielu użytkowników długo na to WhatsAppa czekało! W popularnym komunikatorze internetowym końcu pojawił się tryb nocny. Nowy tryb został zaprojektowany w taki sposób, by zmniejszyć zmęczenie oczu w warunkach użytkowania w słabo oświetlonych miejscach. Będziecie z niego korzystać?
Oficjalny komunikat: https://about.fb.com/news/2020/03/whatsapp-dark-mode/
Czas na znikające wpisy
W ostatnim czasie Twitter zaskakuje nas sporą dawką nowości. Kolejną z nich będą “Fleets”, czyli znikające wpisy, które większości użytkowników mediów społecznościowych mogą słusznie skojarzyć się z Instagramowymi Stories.Fleets to, zdaniem twórców, odpowiedź na prośby użytkowników, którzy być może mieli pomysł na tweeta, ale z jakiegoś powodu nie zdecydowali się go opublikować. Twitterowe relacje podobnie jak snapy, czy Stories będą znikać po 24 godzinach. Na Fleets będą mogły odpowiadać przez prywatne wiadomości jedynie te osoby, które obserwujemy. Nie będzie można ich polubić, ani retweetować. Jak na razie opcja jest w fazie testów i można z niej korzystać jedynie w Brazylii. Jeśli jednak testy wypadną pozytywnie a użytkownicy zaczną spędzać w aplikacji więcej czasu możemy spodziewać się, że za jakiś czas znikające wpisy pojawią się także u nas.
Więcej informacji: https://techcrunch.com/2020/03/04/twitter-starts-testing-its-own-version-of-stories-called-fleets-which-disappear-after-24-hours/
Walka z dezinformacją
Także Twitter wprowadził środki, mające na celu walkę z dezinformacją dotyczącą koronawirusa. Użytkownicy polskiej wersji platformy, po wpisaniu w wyszukiwarkę frazy “koronawirus” lub “COVID-19”, zostaną przekierowani na stronę Ministerstwa Zdrowia.
Stories także dla profesjonalistów
Nie tylko Twitter stawia na efemeryczne treści. Moda na kopiowanie Instagrama (a właściwie Snapchata) zdaje się nie mieć końca. W ostatnich dniach plany wprowadzenia stories na swoją platformę, potwierdzili twórcy LinkedIna. Nowa funkcja pojawi się na platformie pod nazwą “Student Voices” i będzie miała za zadanie przede wszystkim przekonać do korzystania z platformy młodszych użytkowników. Będziecie korzystać?
Więcej informacji: https://www.socialmediatoday.com/news/linkedin-has-confirmed-that-linkedin-stories-are-coming-soon/573149/?
Playlista na Spotify
W najbliższym czasie będziecie pracować zdalnie? A może po prostu nie możecie się skupić? Łapcie playlisty na Spotify przygotowane przez zespół LinkedIna: https://www.socialmediatoday.com/news/linkedin-launches-spotify-playlists-for-career-development-processes/573861/
Co warto wiedzieć?
W związku z obecną sytuacją oferujemy bezpłatne doradztwo i wsparcie wszystkim instytucjom państwowym i samorządowym zaangażowanym w informowanie o koronawirusie i przeciwdziałanie mu: https://www.facebook.com/agencjaSocialMediaNow/photos/a.145485752137479/3165028460183178/?type=3&theaterJ
Skąd czerpać aktualne informacje na temat koronawirusa?
Szum informacyjny i fake newsy otaczają nas ze wszystkich stron. Poszukując informacji na temat pandemii COV-19, korzystajmy ze sprawdzonych źródeł takich jak:
- Aktualne informacje i zalecenia Ministerstwa Zdrowia: https://www.gov.pl/web/koronawirus
- Podstawowe informacje na temat koronawirusa na stronie Ministerstwo Zdrowia: https://www.gov.pl/web/zdrowie/co-musisz-wiedziec-o-koronawirusie
- Pytania i odpowiedzi dotyczące COV-19 na stronie WHO: https://www.who.int/health-topics/coronavirus
- Jeśli korzystacie z Twittera, możecie obserwować również profil Ministerstwa Zdrowia: https://twitter.com/MZ_GOV_PL – kliknięcie w ikonkę dzwonka obok przycisku “obserwuj” spowoduje, że będziecie otrzymywać powiadomienia o nowych tweetach.
- Johns Hopkins University na bieżąco monitoruje światowe dane dotyczące zachorowań na koronawirusa. Bieżące i stale aktualizowane dane możecie znaleźć tutaj: https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Udostępnij