Prawidłowy wybór celu reklamowego często decyduje o skuteczności kampanii reklamowej. To pierwszy z pięciu elementów na który trzeba zwrócić uwagę tworząc kampanię na FB lub Instagramie (kolejne to: targetowanie, rozliczenia, kreacja i optymalizacja kampanii).
Cel jest szalenie ważny, bo wpływa na to jak działa reklama: post reklamowy może kierować do strony www albo na fanpage, ale może też zbierać dane osobowe lub kierować do nawigacji lub wydarzenia na FB. Dodatkowo od wyboru celu zależy też to za co będziemy płacić Facebookowi: niektóre pozwalają na płatność za wyświetlenia lub kliknięcia, inne także za aktywności przy wpisie lub polubienia fanpage’a.
Najczęstszy błąd? Tworzenie materiału reklamowego, którego zadaniem jest kierowanie do strony internetowej, a za pomocą wpisu ze zdjęciem, które do tej strony nie kieruje. A więc błędny w tej sytuacji cel (np. Promuj post) i błędny format wpisu. Na poniższym przykładzie do strony kieruje co prawda link, ale w statystykach takich wpisów widać, że liczba kliknięć w link jest wielokrotnie niższa niż liczba kliknięć w zdjęcie. To zdjęcie powinno, więc kierować do strony (automatycznie tak będzie, gdy wybierzemy cel: Skieruj klientów do witryny).

1
W Power Editorze (PE) jest 15 celów, w managerze reklam 12 (ta liczba może się nieznacznie różnić na różnych kontach reklamowych). W tym tekście zajmę się omówieniem pięciu, które uważam za najbardziej interesujące i warte uwagi.

Cel nr 1: Skieruj klientów do witryny (w PE nazwany: Kliknięcia przekierowujące do witryny)

Wydaje się oczywisty.Wiele firm na co dzień prowadzi już takie kampanie (choć, jak widać na przykładzie powyżej – nie wszystkie prawidłowo). Po kliknięciu w zdjęcie zostajemy przekierowani do zewnętrznej strony internetowej.Chciałbym jednak zwrócić uwagę na to, że stroną przekierowania nie musi być strona www firmy, ale może to być też profil lub post w innym serwisie społecznościowym.

2
Pomimo tego, że na naszym firmowym Instagramie publikowaliśmy jak dotąd raczej niewiele (kilkadziesiąt postów), to liczba obserwujących jest całkiem spora (jak na tę branżę w każdym razie).

3
Samo publikowanie materiałów wideo na YouTube to jedno, ale to wsparcie kampanią na FB pomaga realnie zwiększyć liczbę subskrybentów. Wszystkie większe wzrosty widoczne na wykresie wynikają właśnie z analogicznej akcji na FB.

4
Nic nie wskazuje na to, przynajmniej na razie, żeby Facebook miał przestać cieszyć się ogromną popularnością, ale dywersyfikacja i możliwość docierania do odbiorców w kilku serwisach to zawsze dobry pomysł.

Cel nr 2: Pozyskuj kontakty dla firmy (w PE: Pozyskiwanie kontaktów)

Od kilku miesięcy można stworzyć na Facebooku reklamę, która na pierwszy rzut oka wygląda standardowo, jednak po kliknięciu zostajemy przekierowani do formularza, zamiast do zewnętrznej strony internetowej. Formularz sam, automatycznie wypełnia się danymi, a żeby go wysłać wystarczy kolejne kliknięcie. To dobra opcja dla wszystkich, którzy chcą zbudować listę firm zainteresowanych współpracą lub bazę e-mailową. Następnie dane te trafiają do zakładki ,,Narzędzia do publikowania’’, „Biblioteka formularzy” na fanpage’u.

5
Co ciekawe, standardowo taka kreacja jest płatna. Wybieramy cel z listy i uruchamiamy reklamę. Okazuje się jednak, że jeśli trochę się postaramy,to uda się opublikować taki wpis bezpłatnie, na fanpage’u. Wtedy ma on też zasięg bezpłatny, dociera do części fanów, tak jak wszystkie inne standardowe posty. Zazwyczaj, to nie jest w stanie zastąpić kampanii reklamowej, ale może ją wspomóc.
Jak to zrobić? Po pierwsze trzeba utworzyć reklamę z wykorzystaniem do tego celu w Power Editorze (nie trzeba jej jednak uruchamiać). Następnie, uzyskany w ten sposób link do kreacji wkleić na fanpage. Wtedy na stronie pojawi się wpis, gotowy do opublikowania.

Cel nr 3: Promuj wydarzenie (w PE: Reakcje na zaproszenia na wydarzenia)

Wydarzenia nie są nową opcją na Facebooku.Pewnie 99% użytkowników dołączyło kiedyś do któregoś z nich. Warto jednak zwrócić na nie uwagę, ponieważ od jakiegoś czasu obserwujemy spektakularny efekt wirusowy z nimi związany.
W przykładzie widać około 1500 zainteresowanych osób i aż 133 tysięcy„zaproszonych”, czyli osób, którym Facebook wyświetlił informację o tym, że ich znajomi wezmą udział w konkretnym wydarzeniu.

10

Jak można to wykorzystać? Przede wszystkim zastanowić nad wydarzeniami facebookowymi, które nie wymagają od użytkownika, aby gdzieś się rzeczywiście pojawił (odbywające się w całości online): konkursy, akcje facebookowe (konsultacje online z ekspertem firmy, cykle wpisów lub materiałów wideo w formie wydarzenia), seminaria online, wydarzenia odwołujące się do wybranego święta (np. „Tłusty czwartek” jako wydarzenie utworzone przez sieć cukierni) lub agregujące informacje na wybrany temat („Lista najważniejszych imprez studenckich w mieście X” dla firmy, która chce docierać do studentów).

7

Cel reklamowy ma za zadanie rozkręcić wydarzenie: za pierwszych uczestników płacimy, ale kolejni mogą już dołączać bezpłatnie. O ile tylko pomysł i nazwa wydarzenia okażą się dobre.

Cel nr 4: Świadomość marki

To zupełnie nowy cel, który stopniowo pojawia się na kolejnych kontach reklamowych.Od pozostałych 14 odróżnia go metoda optymalizacji, czyli decyzja komu system będzie pokazywał reklamę, a komu jej nie wyświetli.
Reklamy na FB i IG są zazwyczaj optymalizowane tak, aby uzyskać zaangażowanie. Przedstawiciele Facebooka powtarzają jednak (na przykład na zamkniętej grupie facebookowej dla agencji), że z ich badań wynika, że współczynnik kliknięć, liczba polubień, a nawet zaangażowanie przy treściach ma ograniczonyzwiązek z wynikami, które reklamodawcy później osiągają. Z ich analiz wynika, że wielu potencjalnych klientówrzadko klika w komunikaty reklamowe, ale je jednak zapamiętuje. A przez to są bardziej skłonni do zakupu.
Po wyborze tego nowego celu, Facebook będzie optymalizował wyświetlenia reklam tak, aby zobaczyły je osoby, które niekoniecznie klikną, ale mimo to zwrócą na nie uwagę.
Niezwykle interesujące jest to skąd Facebook wie, kto i jak długo z nas patrzy na reklamy? Czy kamera się włącza i sprawdza użytkowników?Tak źle (jeszcze?) nie jest. Okazuje się, że Facebook jest w stanie ustalić na których wpisach zatrzymujemy się przeglądając Aktualności i na tym będzie opierała się optymalizacja (też interesujące, prawda?).

8

Cel nr 5: Promuj film (w PE: Wyświetlenia filmu)

Nazwa tego celu dobrze wyjaśnia jego zastosowanie, wspominam jednak o nim dlatego, że od niedawna pojawiła się tu nowa, ciekawa opcja. Istnieje możliwość automatycznego stworzenia grupy docelowej składającej się z osób, które obejrzały fragment materiału wideo firmy. Pozwala to utworzyć kampanię dwuetapową: najpierw promujemy wideo, a następnie wykorzystujemy którykolwiek z pozostałych celów i prezentujemy reklamę tylko osobom widziały nagranie. To potencjalnie jedna z najlepszych grup docelowych na FB – jak pokazują doświadczenia najlepiej reagują właśnie Ci odbiorcy, których zetknęli się już z marką.

9

Skoro wspomniałem o targetowaniu, to znaczy że dotarliśmy do końca materiału o celach. W następnym artykule rozwinę właśnie temat określenia odpowiednich grup docelowych.
Temat odpowiedniego wyboru celu reklamowego poruszamy także na dwudniowym szkoleniu Facebook PRO. Zapraszamy serdecznie: http://fbpro.socialmedianow.pl !

Komentarze